fbpx

Din platformele de social media care au ca și scop comunicarea se numără: bloguri, podcast-uri, vodcast-uri, microbloguri, rețele sociale, comunicare instant, grupuri de discuții, evenimente.

Denumirea de blog vine de la prescurtarea termenilor Web și log, care înseamnă jurnal pe internet. Este o pagină asemănătoare unui web site diferența fiind construirea acestuia pe o platformă gratuită, pe care pot fi publicate ușor, rapid și continuu informații, opinii, credințe, elemente multimedia, etc. Formatul platformei permite adăugarea și editarea materialelor audio-video. Blogurile pot fi împărțite în mai multe categorii în funcție de proprietari: colectivi sau individuali și pot fi informative, politice sau personale, majoritatea fiind accesibile publicului larg, iar cititorii pot interacționa cu ajutorul articolelor și prin intermediul comentariilor. Exemple de platforme de blog: Blogger, Word Press, Live Journal, Type Pad,etc. O descriere mai detaliată a funcționării unui blog, va fi tratată în capitolul destinat blogosferei.
Prodcast-urile sunt înregistrări audio și video la care utilizatorii au posibilitatea să se aboneze. O înregistrare audio poartă numele de prodcast, o variantă video a prodcast-ului se numește vodcast. Acest instrument are o eficiență foarte mare în comunicarea social media datorită faptului că permite efectuarea unor abonamente. Odată cu aceste abonamente se pot schimba obiceiurile de consum media prin transmiterea unui anumit tip de informație, potrivită publicului abonat.
Forumul este o platformă, editată de un moderator, spre deschiderea unor topicuri de discuție (cultura, psihologie, media, dezvoltare personală, tehnologie, etc.) pentru antrenarea utilizatorilor la discuții și opinii. Exemple de forumuri: forum.softpedia.ro, SMF, IPB, phpBB, vBulletin.
Microblogurile sunt o formă de blogging cu un spațiu foarte limitat pentru text (140-200 caractere) . Acest tip de comunicare presupune apariția videoclipului urmat de mesajele de tip instant – instant messaging (spre exemplu Yahoo Messenger) și de SMS-uri redată în comentariile scurte de pe microbloguri (în cazul Tweeter-ului acele comentarii se regăsesc sub forma de tweets). Exemple de microbloguri: Twitter, Plurk, Cirip.ro, Pownce.
Rețelele sociale înglobează caracteristicile unei rețele extinse de bloguri și microbloguri, precum și facilitățile oferite de platformele de partajare a informației foto/video de tip Flickr sau YouTube cu îmbunătățiri cum ar fi e-mailul, comunicarea instant și alte multe aplicații. Rețelele sociale permit crearea unor profile online gratuite de către utilizatori, se pot conecta și relaționa cu profilele altora. Oricine poate publica fotografii, video-uri, se pot transmite informații și mesaje. Aceste rețele pot fi folosite pentru a obține angajamente importante, de către organizații, politicieni, companii de business și de către simpli utilizatori pentru a crea grupuri interesate de diverse activități, evenimente, preferințe, etc. Exemple de rețele de socializare: Facebook, Netlog, Hi5, Linkedil, Myspace, ikonect.ro.
Evenimentele sunt rețele de grupuri locale gratuite unde utilizatorii pot crea știri și informații despre un viitor eveniment ce va urma să aibă loc. Exemple de evenimente: Meetup.com, Eventful, Invită.ro.
Grupurile de discuții sunt platforme gratuite care presupun conectarea unor comunități locale pentru a purta discuții pe anumite teme de interes comun. Un exemplu benefic în cadrul existenței acestor grupuri e reprezentat de posibilitatea studenților de la o anumită specialitate dintr-o facultate, de a-și crea un grup de discuție în care pot trata probleme referitoare la examene, cursuri și teme pe acel grup. Exemple de grupuri de discuții: Google Groups, Yahoo! Groups, Windows Live.
Comunicarea instant presupune posibilitatea unui chat în timp real, este unul din cele mai populare softuri de chat și interacționare socială pe internet, el putând fi descărcat gratuit, iar utilizatorii putând folosi un singur nume de utilizator pentru toate serviciile oferite. Pe lângă faptul că utilizatorii pot purta conversații în timp real, acest program oferă și un mediu interactiv plăcut, utilizatorii putând alege dintr-o multitudine de interfețe grafice, avatare, jocuri ori mesaje de disponibilitate configurabile. Exemple de comunicare instant: Yahoo! Messenger, Skype, Google Talk, Trillian, Meebo.